Bedrijven zijn mijn oma niet
27 mei 2014
Bij ING bank loopt een proefproject om gegevens van klanten door te verkopen aan bedrijven die dat willen. Binnenkort krijgen we dus reclamefolders in de bus met de tekst: “Weet je wat je met die 10.000 euro kan doen die op je rekening staat?” Ondertussen houden Facebook en Google van elke gebruiker een dossier bij van duizenden pagina’s, dat ze aanbieden aan ieder die er geld voor geeft.
We weten wat we moeten doen om dat te voorkomen. Verbieden. Geen enkel bedrijf vindt de bescherming van de privacy zelf een prioriteit, dus van hen zal het niet komen. Bedrijven die aan hun klanten ook nog eens willen verdienen door er gegevens van door te verkopen, moeten daar maar een aparte deal van maken. En een procentje doorstorten.
Het argument is dat wij als consumenten beter gaan bediend worden, als ze alles van ons weten. De ervaring leert van niet. Ik heb al een paar mensen om me heen die denken te weten wat goed voor me is. Ik heb een oma die me tot op vandaag nog met zelf gebreide truien komt aanzetten omdat ik op mijn zesde ooit heb gezegd dat dat wel kon. Straks komen er ook nog een tiental bedrijven mij vertellen wat ik leuk vindt. En dat is erger; een bedrijf kan je namelijk niet zomaar wegmoffelen in een afgelegen bejaardentehuis.
Reacties worden gemodereerd. Onaanvaardbare inhoud wordt niet gepubliceerd.